Wanneer
- vrijdag 6 maart 2026 om 13.30 u.
Categorieën
Over het verlangen naar een verloren thuis en de zoektocht naar een nieuwe.
Drie bloemen in een serre.
En hoe vind je het hier, Iris? Prachtige plek, hè?
Eh... Ja, het is oké...
Als je iets nodig hebt, vraag maar, hé.
Ja eh… hier is niet echt frisse lucht en waar zijn de vogels?
Ik bedoel, het is hier prachtig, maar de zon schijnt nogal fel.
Kan dat geen kwaad, zo zonder wind?
Nee, hoor.
Een serre is veilig.
Hier zitten geen ratten die onze wortels opgraven,
of geiten die onze bladeren willen opeten,
of honden die op onze mooie bloemblaadjes komen plassen.
Ghurba is Arabisch voor ‘verwijderd zijn van huis’ of 'heimwee'.
De jonge bloem Iris wordt plots wakker op een andere plek en is bang dat ze zo nooit zal kunnen openbloeien. Ze mist haar thuis in de bergen en verlangt naar buiten.
‘GHURBA’ gaat over ontheemd zijn en opnieuw wortelen. Over het verlangen naar een verloren thuis en de zoektocht naar een nieuwe.
Over de groeipijnen die gepaard gaan met openbloeien.
Drie spelers zoeken naar hun innerlijke bloem en worden in beweging gezet door een spel van licht en geluid.
Welkom in de serre: een artificiële wereld die zowel grappig als verstikkend is.
Regie: Atta Nasser
Van en met Jef Hellemans, Patricia Kargbo, Ellen Sterckx
Tekst: Rimah Jabr
Vertaling: Nathalie Tabury
Dramaturgie: Femke Stallaert
Figuren en scenografie: Paul Contryn, Atta Nasser
Kostuum: Katinka Heremans, Florence De Vocht
Sound design: Adam Russell
Techniek: Tuur Decoene, Dominique Defossez, Bas Van den Bogaert (stage)
Decorbouw: Stéphane Vloebergh
Productieleiding: Noor De Graaf
Productie: DE MAAN
Coproductie: Perpodium, met de steun van de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid
www.demaan.be
Rimah Jabr schrijft na ‘RAYA’ (2018) nu ‘GHURBA’ voor DE MAAN.
Ze groeide op in Palestina en vond een nieuwe thuis in België en Canada, ze heeft regelmatig nog vlagen van ghurba.
Haar verhalen zijn direct maar poëtisch, fantasierijk maar actueel en altijd vol humor.
De personages die haar verhalen bevolken zitten altijd vast. Tussen twee werelden. Omdat ze niet weg kunnen, beginnen ze te filosoferen en spelletjes te spelen.
Atta Nasser is regisseur, acteur, schilder en tekenaar.
Hij volgde de acteursopleiding van het Palestijnse Nationale Theater El-Hakawati in Jeruzalem en drama/regie aan het RITCS. Hij was als speler te zien in voorstellingen van o.a. Zuidpool, tg STAN en Théâtre National.
Voor ‘GHURBA’ put Atta uit zijn eigen ervaringen met een steeds kleiner wordende thuis (Jeruzalem) en opnieuw moeten beginnen op een andere plek.
Componist, muzikant en geluidskunstenaar Adam Russell creëert voor deze voorstelling een mix van omgevingsgeluid en muziek die in interactie gaat met de acteurs. Die hen gevangen zet en uitnodigt tot spel.
Een rijk palet aan emoties krijgen de kinderen voorgeschoteld in Ghurba (...) Genieten is het van de non-verbale expressie die de spelers tonen. Let daarbij op de héérlijke mimiek en de blikken die ze tussen elkaar en de zaal in toewerpen.
(★★★1/2 - Concertnews.be, Bert Hertogs)
Integratie is in deze mooie poëtische creatie niet de praktische zaak die politici er graag van maken. Het is vooral mentaal mogen openbloeien. […] Als Iris dan finaal toch kleur krijgt, voelt dat als een universeel verhaal over het openbloeien van elk kind.
(★★★ - De Standaard, Wouter Hillaert)
Deze minimalistische doch verbeeldingsrijke scenografie is een van GHURBA’s grootste troeven. Niet enkel wordt er op een enorm respectvolle manier op vertrouwd dat het jonge publiek genoeg inzicht heeft om de minimale scenografische elementen met elkaar te verbinden, maar wordt met een minimum aan middelen de plakkerige, gereguleerde omgeving van de kas prachtig opgeroepen. Het zijn kleine, maar slimme en ingrijpende elementen die GHURBA van een fantasierijke textuur voorzien.
[…]
Naast deze scenografische en auditieve hoogstandjes, is het ook belangrijk om de genuanceerde lichamelijke kracht van Hellemans’, Sterckx’ en Kargbo’s acteerprestaties te benadrukken.
[…]
GHURBA is een visueel intrigerende productie die haar creatieve ambities niet verbergt. De scenografie en de sterke acteerprestaties geven het stuk een unieke energie, terwijl de dwingende aanwezigheid van de serre als gecontroleerd ecosysteem een rijke laag toevoegt aan het verhaal. (etcetera, Paula Rodríguez Sardiñas)
Over de spelers
Jef Hellemans studeerde Drama aan de School of Arts / KASK Gent waar hij afstudeerde in 2022. Hij was een van de 24 acteurs in de voorstelling ‘Odysseus, een zwerver komt thuis’, een productie van KVS & NTGent in regie van Michael De Cock (2017). Sindsdien was hij te zien in uiteenlopende producties, waaronder de theatrale opera’s ‘Le Nozze’ en ‘De Barbier’ van DESCHONECOMPAGNIE, ‘Familie Grrr’ bij hetpaleis en ‘After All Springville’ van Miet Warlop. Op Theater Aan Zee (2022) presenteerde hij zijn afstudeervoorstelling ‘Pinokkio’, waarmee hij de acteerprijs (categorie -35 jaar) van de Acteursgilde ontving. Binnenkort vertolkt hij de hoofdrol in de verfilming van Tom Lanoyes ‘Kartonnen Doze’n en is hij te zien in de langspeelfilm ‘Foley’.
Patricia Kargbo studeerde in 2020 af als performer aan het RITCS en behaalde in 2022 haar educatieve master. Sindsdien schitterde ze al in tal van producties bij gezelschappen zoals Théâtre et Réconciliation & KVS, Theater Antigone, ARSENAAL/LAZARUS, Camping Sunset, Compagnie Cecilia en Abattoir Fermé. In het jeugdtheater speelde ze mee in ‘Fratssen’ van Ballet Dommage en was ze mede-creator van de voorstelling ‘Set-Up’ van Kopergietery. Ook op televisie is Patricia te zien, onder andere in de reeks ‘Chantal’. In 2024 jaar stond ze met de voorstelling ‘Thanks for being here’ van Ontroerend Goed op het TheaterFestival.
Ellen Sterckx is actrice en theatermaker uit Brussel. Ze studeerde drama aan het RITCS waar ze in 2021 haar master spel behaalde. Haar stage deed ze bij theatergezelschap Abattoir Fermé (‘De Kersenvla’). Na haar afstuderen speelde de ze in de voorstellingen ‘Tristis’ (2022) en ‘SCAPEGOAT’ (2024) van Ferenc Balcaen. In 2022 maakte ze met Dinsdag.org (in coproductie met DE MAAN) de voorstelling ‘Alice In Randomland’. Ook werkte ze als actrice mee aan de Belgische fictiereeksen ‘Baraki’ en ‘Onder Vuur’.
Organisatie
- Website
- www.dewarandepoort.be